måndag 28 juli 2008

Det är så härligt att bo såhär. I en stuga.
På morgonen laddar jag kaffebryggaren. Går till brevlåderaden en bit ner på grusvägen. Hinner läsa GPs Godmorgon-notis innan jag kommer tillbaka.
Dricker kaffe äter frukostmackor med tartex och avocado. Bläddrar i 3an och löser korsord.
Sen kan jag cykla till Katrinevik. Såsa sola och bada. Titta på solrosen.
(Någon hemsk person har tatt av huvudet på den nu. Men den står. Stolt halshuggen. Jag blev ledsen för det. Den kändes som min. En kamrat att hälsa på i den långa backen.)
Ta upp morötter lök squash potatis ur landet till middag. Odla sin egen mat.
Fantastiskt.



Är det kallt på kvällen eldar man i öppna spisen med ved man samlat under året.
Men just nu är det inte kallt. Det är hett.
Sitta ute och äta och inte bry sig om getingarna. Leva tillsammans.
Leva själv.
Titta på dalen från altanen. Ormvråk Korp Duvhök.
Sädesärla Pilfink Koltrast. Kråka Skata.
Smaska på körsbär från trädet.
Titta på Påfågelöga Citronfjäril och Humla i lavendeln.
Få syn på den ensamma räven som stryker omkring på ängarna.
Det var längesen jag såg den nu.
Vill man går man en sväng i skogen. Upp på berget för att se ända till Göteborg.
Eller bara stirra över horisontetn. Se så långt ögat når.
Låta det svindla. Känna sig liten.
Tänk att köpa sig ett eget litet hus. Bo själv.
Jag skulle vilja det. Men är rädd att jag skulle bli för ensam. Ensamräv.
Därför tänker jag att jag vill ha mitt hem i Göteborg. I stan.
Jag inbillar mig att jag inte ska känna mig lika ensam där.


Inga kommentarer: