torsdag 30 oktober 2008

För några dagar sedan, på väg mot spårvagnen som skulle ta oss till vår bil, såg vi att alla offentliga statyer vi passerade hade röda näsor på sig. Det var roligt. Tänkte på vilket jobb det måste vara att klättra upp på statyerna och sätta dit dem. Hur många var dem som gjorde det? Och när, vilken tid på dygnet var de ute? Eller hon/han?
De har fina spårvagnar här. Gröna, smala och lite kantiga.
Idag spelade vi för 117 barn. Det är rätt många för vår lilla föreställning. Det gick bra.
Vi lämnade bilen på skolan vi ska spela på imorgon och tog bussen tillbaka till stan.Jag och A gick och kollade på Kiasma. Ett fint museum och bra utställningar.
Sen gick jag omkring lite och tittade på hus på vägen hem.Helsingfors är en fin stad. Jag trivs här.Nu öser regnet ner. Sitter i lägenheten. Jag har inte ätit fler pingvinlakritsar sedan tanden lossnade. Jag är sur på dem.

Nästa dag. Gick upp tidigt och åkte buss till skolan där vi skulle spela. Vi hamnade på fel buss. Rektorn på skolan som vi skulle spela på hade lärt sig helt fel vilken buss man skulle ta. Hon sa det är buss 160. Det finns en som heter 160K men den ska ni inte ta den åker en annan väg.
Det var precis tvärtom. Så vi fick vänta vid ändstationen och åka tillbaka med rätt buss.Det blev ruggigt tajt med tid till rigg och rodd. När sista biten var på plats öppnade vi dörren och släppte in. Vi spelade för ca 150 barn.
Det gick bra.
Kommande föreställning var inte förrän klockan tre nästa dag så vi tänkte dricka öl. Men först var jag och A. på Jag är din flickvän nu av teater Viirus. Den var ganska fin och rolig.
Texter av serietecknarna Liv Strömquist och Nina Hemmingson samt tonsatta Kristina Lugn texter. Bra texter.
Sen mötte vi upp E. Det regnade ymnigt såklart. Det har det gjort varje dag.
Vi gick till en jazzbar. Storyville. Drack öl och tjötade.
Vi hade svullfrukost imorse. Eller brunch. Klockan var ju tolv när vi åt. Vi var rätt trötta och sega. Vi åt tomater med ost värmda i ugn, scrambled eggs, A och E åt bacon, jag mackor med avocado och alla juice och kaffe. Härligt. Vi missade vår spårvagn och fick ta nästa, vi kom sent och det blev återigen på håret att vi hann bygga klart. Men det gick bra och var väldigt bra mottagande på skolan.
Efteråt åkte vi till skolan vi ska spela på imorgon och ställde bilen där. Sen stegade vi hemåt i regnet. Åt på pizzeria och nu softar jag och E i lägenheten. A är och träffar en vän.
Imorgon kväll åker vi hem.
Viking Line en fredagkväll Helsingfors-Stockholm. Det kan bli en stökig överfart.
Jag planerar att köpa vin till C:s 30årsfest på båten. En gåva till honom också.
Visky kanske.

Inga kommentarer: