lördag 23 augusti 2008

Har varit ute i skogen med pappa idag.
Leta svamp i Svartedalen.
Vi hade stövlar och korg och kompass med oss.
Sist pappa var ute gick han vilse efter att ha tappat både kompass och riktning.
Men han hittade till bilen. Tiil slut.
Pappa han hittar i skogen.
Vi gick rätt långt rakt in i skogen över en myr och mellan grenar och genom snår.
Nu snart kan vi börja leta, det är ingen idé än. Här finns inga.
Vi trampa vidare och jag följde ryggtavlan på pappa.
Här nere nånstans brukar de första svamparna visa sig.
Och visst var det så. Pappa har koll på sitt svampområde.
Där stog de. Gula kantareller. Rätt upp ur marken.
De var ganska små. Vi lämnade de minsta.
Vi var några veckor för tidiga.
Men vi gick omkring och hittade ändå ett gäng svamp.
Tre Karljohan också.
Härligt att skrota omkring i skogen.
Efter en timma kanske gick vi tillbaka och satte oss i bakluckan på bilen.
Pappa hade med sig kaffetermos.
Sen spelade vi lite golf på golfbanan.
Slog en hink och gick korthålsbanan.
Det sitter i ännu. Sving och bollträff.
Rakt och långt.
Får börja igen kanske. Nästa säsong.
Jag var ju rätt bra trots allt.
Men pappa slog mig på korthålsbanan. Jag har absolut ingen känsla för puttning.
Den har gått ur mig.
Men han vann bara med ett slag.
Gott.
Ikväll ska jag dricka vin och se på TV.

Inga kommentarer: