måndag 1 september 2008

Har varit i Malmö i helgen.
Åkte ner i frdags klockan 12 tillsammans med Rik.
Rik hade med sig matsäck. Det hade inte jag.
Jag fick banan och nektarin. Och vatten.
Ett soligt och varmt Malmö mötte oss.
En tjej verkade stressad och frågade oss något.
Först tyckte jag hon frågade
Vet ni hur jag snabbast kommer till Polen?
Hur man snabbast tar sig till Polen? frågade jag tillbaka
Nej, sen tyckte jag hon sa
Kupolen
Och jag tänkte på Borlänge
Sen hörde jag
Kopralen
Jag vet inte om hon var osäker på vad det hette det hon ville fråga om för det lät lite olika varje gång. Sen lade hon till
högskolans bibliotek.
Och vi kunde inte hjälpa henne.
Jag pekade vartåt högskolan låg men just biblioteket det visste jag inte var det låg.
Sedan fick jag reda på att det var det huset med citat skrivet på.
Bland annat från Timbuktus Brev till regeringen eller vad den heter.
Torres höll på med mat. Kajsa kramades.
Jag kom mig för att kalla deras son för Ella.
Det tyckte jag var ett fint smeknamn.
Sonen som även kallas Errol. Och Lill-Klas.
Kärt barn har många namn.
Vi åt mackaronilåda och drack öl.
Vi tog bussen till Västra hamnen. Vi skulle på Västrahamnsteatern och se Energikick.
Västrahamnsteatern är en av Sveriges nyaste och minsta teatrar.
Intimt och fint.
Den ligger som i en byggarbetsplats.
Det var en bra pjäs.
De kan säga jag vill förändra världen utan att det blir ironi.
Sen gick vi hem till Angus och drack vin.
Helena var där också. Hon hade ont i tummen.
Vad har du gjort?
Ingenting.
Och Cim förstås.
Barnen sov.
Jag tycker om de där människorna. Det är synd att jag får träffa dem så sällan. Det blir ofta goda samtal tillsammans med dem.
Goda samtal är sällsynta.
Konstnärliga samtal också.
Jag sov på soffan hos Torres. Rik på madrass på golvet.
Vaknade tidigt. LillKlas var uppe och pratade.
Mamma och Pappa är de enda ord jag förstår av hans vokabulär men han pratar flitigt och mycket.
Det var svettigt i sovsäcken. Ännu en varm solig sensommardag.
Jag längtar till hösten. Ser fram emot den.
Jag ska möta hösten i Helsingfors. Jag har stora förväntningar på Finland. Jag tror att det kommer vara som i Stig Slas Claesons berättenlser.
Kallt regnigt grått och tungt. Och i det där råa ett varmt och fåordigt bemötande mellan människorna.
Man kan stå och äta en korv i snålblås och småspik och dela några ord med en annan som också står där och tuggar. Och sen en cigarett.
Det är min bild av Finland.
Min höstvecka i Finland.
Träffade mitt gammelex på ett fik på St. Knuts torg.
Hon var sen. Hon var bakfull tror jag, i alla fall trött och ännu inte i fas.
Hon kom i fas efter ett tag.
Vi pratade om livet. Sen om hennes pjäs.
Sen kom Rik och Torres. Ida och Sofie med sin Doris. Dvärgschnauser.
Vad du än gör klipp inte mustaschen det är i den deras stolthet sitter. Schnauser betyder just mustasch. Min 11000 kronors bäbis, sa Sofie.
Tänkte på hur vacker hon är. Ögonen.
Vi blev ett jättegäng kring fikabordet.
Sen kom Kajsa med hennes mamma och Errol.
Sen gick vi, grabbarna grus som i gamla tider.
Ida kan verkligen kramas. Hon är oerhört bra på det.
Vi köpte ingredienser till en wok.
Gick hem och lagade den.
Drack vin. Rött den här gången.
Min magkatarr satte igång ordentligt.
Jag hade känt av den ända sedan jag kom till Malmö, men nu drog den igång. Molvärk.
Jag märkte att jag fick svårt att prata, nästan som när man håller på att börja gråta.
Jag lade mig på sidan i soffan. Slumrade.
Torres och Rik gick ut med Ella och L. som är Angus unge.
Jag slumrade.
Det var skönt.
Jag vaknade, tittade på Torres och Rik och barnen genom fönstret. De hade roligt. De sprang och skrattade.
Jag satte mig i soffan. Fyllde på vinglaset och läste lite i Noréns dagbok.
De andra kom upp. L. ville se Fem myror är fler än fyra elefanter. Eller Fyja! som han kallar det.
Det är ett bra program.
Rik gick för att träffa några kompisar.
Jag och Torres var kvar med barnen.
LillKlas ville inte somna. Torres gick fram och tillbaka mellan köket och vardagsrummet med Erroll i ergon.
Torres lade L. Han hade sett massa avsnitt Fyja! och var trött.
Jag berättade för Torres att jag uppskattar honom.
Vi pratade tills Kajsa Angus och Cim kom hem. LillKlas hade fortfarande inte somnat.
Vi tittade på Eddie Izzard. Skrattade.
Angus och Cim gick och Rik kom tillbaka. Vi smtalade lite till innan vi lade oss.
Jag i sovsäck på soffan och Rik på madrass på golvet.
Vaknade snortidigt och såg att Rik läste Tintin.
Han är knäpp tänkte jag och somnade om.
Ännu en sommardag. Svettigt i sovsäcken.
Varför tog jag med mig regnjacka?
Det var barnloppis i Folkets Park. Vi gick dit.
Sen åt vi falafel på Torres skolas takterass.
Där har de det fint.
Ser fram emot att se deras slutproduktion. Måste se till att det blir av.
Jag och Rik åkte hem med 13.30 bussen.
Vi åt godis och drack vatten. Sov.
Jag kände mig ensam ledsen och söndagstom när jag kom hem.
Pratade kort med H-M. Jag saknar henne.
Men på det hela taget har jag det bra. Bättre. Men det är konstigt att lämna något man absolut inte har någon lust att lämna.
Men så är det. Livet.
Ser fram emot att börja jobba. Få saker att hända.
Bli upptagen av något annat än mig och mina tankar.
Och hösten som kommer. Hösten.



Inga kommentarer: