fredag 12 september 2008

Jag åker tåg. Jag åker sträckan Göteborg Stockholm.
Det är skönt att åka tåg. Hellre tåg än flyg.
I tåg så ser jag resandet. Jag ser hur landskapet förändras. Jag märker att jag reser. Förflyttar mig.
Flyg går så fort. Plötsligt är man i en ny miljö och har inte hunnit se förändringen. Flyga är ett mer chockartat sätt att resa på.
Man bara dyker upp på en ny plats. Eller dyker ner.
Lite som tunnelbana. Jag blir alltid lite desorienterad när jag kommer upp ur underjorden.
Nu reser jag. Från någonting till någonting nytt.
Ofta när jag reser slås jag av en önskan att bara fortsätta.
Att aldrig komma fram. Bara åka och åka. Kanske en längtan att fly.
Vad flyr jag ifrån. I så fall.
Jag ska bo hos R. Vi pratades vid igår. Vi ska mötas på centralen. Två saker är redan inplanerade i helgen, de bestämdes utan min vetskap. Fika med Öhranders på lördag och luncha med Nina på söndag.
Jag blev glad. Det är två personer jag tycker om.
Jag bävar lite inför min uppgift. Min rekordkorta repetitionstid: 5 dagar, varav 4 med regissör. 5e dagen ska vi ha ett genomdrag utan henne. Hon var tvungen att resa.
Jag sov oerhört dåligt inatt. Tänkte på rep och text. Tänkte på sånger jag ska skriva, scenkonst jag vill göra. Jag sover alltid dåligt natten före en resa någonstans. Det spelar ingen roll om resan är lång eller kort, om den tar mig till en för mig okänd eller välkänd plats. Min mamma är likadan.
Kanske reser jag redan när jag ligger där och skruvar, att jag redan är på väg, och det ger mig ingen ro.
En mygga höll mig vaken ett tag. Den störde mig med sitt inande.
När jag tände sänglampan var den borta. Jag kunde varken se eller höra den. När jag släckte satte den igång igen, jag tände och den var borta och så höll vi på ett tag. Till slut fick jag den. Jag tryckte upp den mot väggen. Det höll den inte för.
Jag lyssnar på Metallicas nya skiva. Mm.
Jag sitter i första klass. Det är därför jag skriver nu. Internet ingår i förstaklassbiljetter. Jag har aldrig tidigare åkt första klass. Biljetten var billigare än andra klass. Det är ingen ordning på klassystemet. Det bådar gott.
Det är gratis kaffe och te också.
Passerar Falköping.

Inga kommentarer: